Protestantse Gemeente Blankenham

Over ons Over ons
De Protestantse gemeente Blankenham is een kleine dorpsgemeente in de kop van Overijssel.
Blankenham lag vroeger aan de Zuiderzee en leefde van de veeteelt, werd geteisterd door het water van de Zuiderzee. Bij hoog water en storm kon een kanon, dat nu nog steeds te vinden is aan de dijk in de buurt van de kerk, de mensen waarschuwen om veiligheid te zoeken voor het water. Op verschillende plaatsen in Blankenham herinneren kolken aan oude dijkdoorbraken. Zo ook de kolk bij de kerk van Blankenham.
Onze kerkelijke gemeente kenmerkt zich door kleinschaligheid en grote betrokkenheid. Veel vrijwilligers zetten zich in voor onze gemeente. Het oude ‘naoberschap’ (burenhulp), dat kenmerkend was voor deze regio, is nog steeds merkbaar, in de zin dat mensen veel over hebben voor hun dorp en hun kerk. Vroeger was het belangrijk, dat je kon terugvallen op je buren en dorpsgenoten, omdat de afstand tot andere dorpen in tijden zonder auto relatief groot was en de geografische ligging van Blankenham onveiligheid (dreiging van het water) met zich meebracht: je had elkaar hard nodig. En zoals je de ander nodig had, zo was er ook het sterke besef, dat je God nodig had. Tegenwoordig ligt Blankenham te midden van land, aan de oostkant deel uitmakend van de provincie Overijssel, aan de noordkant grenzend aan Friesland en aan de zuidkant grenzend aan de Noordoostpolder en zo aan de Provincie Flevoland. Voor de voorzieningen zijn beide dorpen veelal aangewezen op de dichtstbijzijnde grote plaats Emmeloord. Deze bijzondere ligging, op een drie-provinciën-knooppunt, maakt dat beide dorpen van oudsher een beetje het gevoel hadden, dat ze nergens echt bij hoorden.
Vroeger was Blankenham een dorp met veel voorzieningen en de kerkelijke gemeente was vrijzinnig. Langzaam aan zijn bijna alle voorzieningen verdwenen uit ons dorp. Gelukkig is de kerk nog steeds aanwezig in ons dorp: het is een kleine kerkelijke gemeente, die om wil zien naar anderen en die een plaats wil zijn om te verstillen en inspiratie op te doen.